Sanne

Nederlandse tekst over mijn werk en een korte CV

Museum de Lakenhal Leiden Shimmer

 



∼ De balans in eigen hand ∼

Ik kan verrast zijn door een moment dat tegelijk schoonheid in zich heeft maar ook raadselachtig is. Zoals wanneer de zon fel op een wit hek schijnt maar ook delen van de spijlen in de schaduw zet, waardoor er grillige vormen uit lijken te zijn geknipt. Een kort moment van verbazing en het glipt weer weg. In mijn atelier probeer ik die momenten te vangen. Want waar ik in mijn dagelijks leven maar weinig grip lijk te hebben op wat blijft en verdwijnt, kan ik daar in mijn werk mee spelen en zo de balans in eigen hand houden.

Ik vang licht en beweging op een plat en stilstaand vlak waarbij een sterke suggestie van ruimtelijkheid ontstaat. Zo schilder ik bijvoorbeeld beeld en nabeeld, waarbij je als kijker niet meer weet wat je echt ziet en wat je brein eraan toevoegt, je kan je vinger er niet opleggen. Een compositie in fragiel evenwicht, iets meer onder controle dan losgelaten, iets meer in harmonie dan in disbalans. Tussen geometrisch en organisch, tussen vorm en leegte, tussen verschijnen en verdwijnen, tussen zichtbaar en verborgen.

Swirl
In opdracht van WTC Schiphol Airport, ontwierp ik het werk Move On [panta rhei]. Vorig jaar is het uitgevoerd over 69 ramen (ca 110 x 250 cm per raam). Het werk bestaat uit meerdere prints in 3 lagen inkt op transparante folie. De letterlijk vertaling van “panta rhei” is “alles stroomt”; geen enkel moment en geen enkel beeld zal ooit hetzelfde zijn.

MOVE ON Panta Rhei WTC Schiphol

Naast groot werk voor de openbare ruimte, richt ik me op dit moment ook op werk in klein formaat, met dun gespoten grafische laagjes inkt, op papier van 35 x 35 cm. Door de bescheiden proporties heeft het werk een intiem karakter. Ik presenteer deze werkjes behalve op tentoonstellingen, ook jaarlijks bij een door mijzelf georganiseerd open atelier, zodat er continuïteit is in presentatie en verkoop.

In zowel mijn werken voor de openbare ruimte als in mijn werken in mijn atelier, verschuif, schaal en draai ik grafische lagen ten opzichte van elkaar om een beweging zichtbaar te maken. Door de lagen te stapelen, delen leeg te laten en te werken met verschillende transparanties geef ik licht weer. Samen tonen ze de ruimtelijke suggestie waaraan mijn werk al 30 jaar is te herkennen.

 


 

1. Opleidingen
1.

1997/1998 Rijksakademie, Amsterdam/NL. 1992 Institut Superieur des Arts, Toulouse/FR. 1989/1994 Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving, Den Bosch/NL.

Atelier Sanne Bruggink Rietlandpark Amsterdam

Foto door André Smits – “Artists in the world”

 

2. Selectie tentoonstellingen
2.

2023 Egmond aan Zee/NL. Gallery Conny van Kasteel 2021 Bergen/NL. Schlessart  2018 Rotterdam/NL. PHK18 Murals inc. 2016 Amsterdam/NL. Arti et Amiticiae  & Apeldoorn/NL. ACEC 2015 The Hague/NL. Gemeentemuseum. & Purmerend/Nl. Museum Waterland. 2014 Haarlem/NL. Vishal and St. Bavo  & The Hague/NL. Gemeentemuseum. 2013 Amsterdam/NL. Gallery VOUS ETES ICI  2012 Rotterdam/NL. Gallery Iris Cornelis. 2011 Prague/CH. Art Prague. 2010 Sydney/Au. SNO, Sydney Non Objective. 2009 Purmerend/NL. Museum Waterland & Paris/FR. Paris-CONCRET. 2008 Haarlem/NL. Gallery Rob de Vries & Bonn/DE. GKG. 2007 Amersfoort/NL. Museum Het Mondriaanhuis.

3. Selectie openbare ruimte
3.

2022 Schiphol WTC/NL. “Move On”: print op 69 ramen. 2017 Leiden/NL. Museum de Lakenhal “Shimmer”: muurschildering. 2011 Amsterdam/NL. Marcusstraat “het Schijnt”: folie op ramen. 2010 Amsterdam/NL. Weesperplein “Ontspoord”: folie op ramen. 2005 Amsterdam/NL. Betondorp “Onderlangs”​: aluminium reliëf op de gevels. AFK and Ymere.

 

Instagram